De caravan accu
Van lood naar lithium
Een lithium accu zonder behuizing, opgebouwd uit 18650 batterijen, die zowel in serie als parallel staan.
Eigenlijk alle typen loodaccu's , zelfs de gel en AGM types, hebben in meer of mindere mate last van sulfaatvorming bij te diepe ontlading . De toestand van het accuzuur is bij te diepe ontlading dusdanig dat er loodsulfaat uit de oplossing valt. Een erg lage omgevingstemperatuur heeft een soortgelijk effect. Dit loodsulfaat is een vaste stof die diverse problemen in de accu veroorzaakt. Om dit te voorkomen is het zaak de accu steeds zo veel mogelijk geladen te houden . Wanneer we een keer de fout ingaan en de accu een lange tijd in ongeladen toestand verkeert kan het zo maar einde van de accu betekenen . Ook een nieuwe AGM accu kan op die manier kapot gaan.
Van loodaccus kunnen we hierdoor maar een procent of 40 (hangt af van specifieke constructie ) echt gebruiken.
De overstap naar een lithium accu is een grote verbetering maar de prijs is zo hoog dat velen toch weer voor een loodaccu kiezen. De prijs van een lithium accu's is niet overal zo hoog als hier in Europa terwijl het soms gaat om dezelfde cellen /batterijen waar de accu uit opgebouwd is . Bijvoorbeeld van het type 18650 3000 mah van Samsung . Deze en andere kwaliteitscellen worden vaak door Chinese bedrijven opgekocht en voorzien van eigen wikkel(re-wrapping). Dit gebeurd ook met afgekeurde of oude cellen !
Veel bedrijven in China verkopen accu packs /accu's en cellen met een zwaar overdreven capaciteit, vermogen en laad / ontlaadstroom
Wie de accu's uit China wil moet goed opletten welke kwaliteit cellen en welk BMS(battery management system ) hij koopt. Hoe hoog moet de maximale piekstroom zijn die de accu kan leveren , hoe hoog de constante ontladingsstroom. Caravan movers vragen een forse stroom, tussen de 20 en 120 ampère ongeveer., afhankelijk van de belasting .
Lithium accu project voor caravan movers
Het doel is een zeer compacte kleine lithium accu te maken van 18650 lithium ion batterijen, om op locatie movers te kunnen testen enz. Hij moet ook echt bruikbaar zijn als mover-accu voor normaal kampeer gebruik De accu moet in staat zijn om kortstondig die 120 Ampère te kunnen leveren (een aantal seconden) en een continu stroom van zeker 50 Ampère kunnen ophoesten. We gaan dus op zoek naar cellen die een hoog aantal Ampère kunnen leveren , dat is een andere waarde dan het aantal milliampère per uur wat er bij vermeld word. Batterijen met een hoge continu stroom kunnen nooit ook een hele hoge mAh waarde hebben.! Een cel die 3500 mAh capaciteit claimt kan geen 30 Ampère continu stroom leveren bijvoorbeeld . Sommige bedrijven geven idioot hoge waardes voor hun batterijen , die met de werkelijkheid niets van doen hebben. Originele Samsung , Sony, Panasonic , LG en Sanyo, zijn in ieder geval goede 18650 batterijen
Iemand die zich bijna fulltime met batterijen bezighoudt en uitvoerig test en werkelijk weet waar hij over praat is "mooch" https://www.youtube.com/watch?v=VbEEByNvGUI&t=242s
Zijn testresultaten zijn online te vinden. Het is een professioneel batterij tester voor de vape community . Zijn informatie is ook zeer bruikbaar voor accu-pack bouwers.
De batterijen de ik heb gekozen voor mover accu zijn Sony VTC5A's welke volgens de fabrikant 35 Ampère continu zouden kunnen leveren. Mooch geeft ze 30 Ampère. Zo ver als dat wil ik ze niet belasten, maar ze hebben een lage interne weerstand , en ontwikkelen zeer weinig warmte. Dat is veiliger en beter voor de levensduur van de cellen.
1 accu maak ik met battery spacers en 1 zonder.
Hieronder een proefexemplaar met oude laptopcellen in battery spacers
Er kunnen met spacers 18 cellen in de gekozen behuizing , zonder kunnen er 30 in
18 stuks
30 stuks, 10 parallel 3 in serie. De inwendige weerstand van 1 batterij is rond de 10 milliohm , 10 parallel maakt 1 milliohm en daarvan 3 in serie is 3 milliohm voor het totaal. Dit is van belang omdat , hoe lager de eigen weerstand van de batterij des te minder spanningsval (inzakken spanning ) over elke batterij onder belasting . Spanningsval of voltage drop = inwendige weerstad batterij x de stroom. Het zakken van de spanning onder belasting moet zo veel mogelijk voorkomen worden omdat de spanning met dit type batterijen 3 in serie maar maximaal 12,6 volt is en een caravan mover vaak afslaat bij 10 volt . Deze functie dient ervoor loodaccus te beschermen tegen te diep ontladen.
Het is dan ook gebruikelijk 4 LiFePO4 batterijen in serie te zetten in loodaccu vervangende lithium caravan accu's omdat deze met hun 14,4 volt maximum meer in de buurt komen van een loodzaacu(waar movers voor gemaakt zijn) . Zelf heb ik gekozen voor niet LiFePO4 batterijen omdat deze een grotere energie dichtheid hebben en met slechts 3 in serie toch kunnen voldoen indien er alles aan gedaan wordt spanningsval te voorkomen.. Dit scheelt erg veel ruimte , en het doel is een zo klein mogelijke accu te maken. Elke verbinding elk stukje draad en het BMS moet zo weinig mogelijk van de totaalspanning afsnoepen , en moet dus dik en zwaar worden uitgevoerd, ook voor de accukabels heb ik bijvoorbeeld 25 mm2 gekozen.
Volgens de specificaties van sony kunnen mij batterijen continu 35 ampere leveren , dus 10 parallel geschakelde, 350 Ampere continu !
(Dit betekend echter wel warmte ontwikkeling )En de Cold Cranking Amps (CCA waarde) ligt nog een stuk hoger.
Mijn accu kan dus met gemak continu die maximaalbenodigde 120 Ampere leveren ,( zonder warm te worden zoals ook gebleken is bij het testen) en het voltage overeind houden.
Wanneer we de accu leegtrekken (tot de mover electronica uitschakelt) hebben we nog wel wat restcapaciteit in de batterijen over . Dit komt juist goed uit want daarmee wordt te diep ontladen tijdens stalling voorkomen. Het advies voor winterstalling voor deze accu is dus "niks doen" behalve dan even 1 accu pool los maken
Reactie plaatsen
Reacties